Dodano 2019-12-12 (komentarzy 0)
Koła dwumasowe -objawy zużycia
Wróć do listy artykułówKoło dwumasowe zamachowe w naszym aucie wykazuje objawy zużycia poprzez wydzielanie innego jak dotychczas zapachu i hałasu. Usłyszeć można podwyższone drgania i nienaturalny hałas dochodzący ze skrzyni biegów na biegu jałowym, a zwłaszcza metaliczny dźwięk ocierania dochodzący z okolic sprzęgła.
Mogą być kłopoty z płynnym ruszeniem i ze zmianą biegów, a także podwyższone wibracje silnika na wolnych obrotach wyczuwalne też na karoserii.
Jeśli wsiądziemy za kierownicę, włączymy silnik i raptowne dodamy i zdejmiemy nogę z gazu to usłyszymy stuk w układzie napędowym, a w dodatku wyczuwalny będzie luz, to prawdopodobnie koło jest już w złym stanie. Gdy podczas włączania i wyłączania silnika towarzyszy łomot, któremu może towarzyszyć duże kołysanie silnikiem, to możemy być pewni, że dwumasa potrzebuje wymiany lub regeneracji.
Jeśli mimo tych objawów nadal będziemy jeździć to koło dwumasowe „zemści się” i w najmniej spodziewanym momencie rozpadnie się. Może tak stać się zarówno podczas jazdy jak i przy wyłączaniu silnika. Nawet niewielki luz szybko pogłębia się na tyle, że nie ma co zwlekać z naprawą, gdyż koło ma do czynienia z dużymi przeciążeniami.
Duże znaczenie na okres użytkowania dwumasy ma styl jazdy. Kierowcy, którzy lubią ostre zrywy spod świateł i gwałtowne zmiany obciążania, a także Ci, którzy jeżdżą na niskich obrotach, skracają żywotność „dwumasy”. Jazda z niewielką prędkością bez wciśniętego sprzęgła, wprowadzanie całego auta w rezonans to najszybsze sposoby na zniszczenie koła dwumasowego.
Niektórzy specjaliści uważają, że w wielu autach koło jest po prostu zbyt małe i słabe w stosunku do osiągów silnika, np. w dieselu Subaru, który jest znany z awaryjnych sprzęgieł oraz kół dwumasowych i z tego, że importer zamiast wymieniać koła dwumasowe na gwarancji, tłumaczył swoim klientom, iż nie umieją jeździć.